שמות מסופקין שבתורה

אלו הן השמות המסופקין שיש לקדשם מספק, בעזהש’ת אקצר בספקן ורוב דעותיהן של גדולי הפוסקים ובעיקר סמכתי על הגידולי הקדש כלל טז, הקסה’ס ומשנ’א.

ועוד חזון למועד

פרשת בראשית

עמוד 2 > 5

בצלם אלהים ברא אותו קודש ויש לקדשו על תנאי עיין רשי, בדמות קונו, וכן פסקו הקסה’ס המנחת שי ותשובה מאהבה אמנם דעת החזקוני ומקורו ממדרש דהוא חול וכן הוא גרס בתרגום, ופירושו מלאכים וכן ר’ סעדיה גאון פירוש רברביא

עמוד 3 > 23

והייתם כאלהים קודש ויש לחוש לקדשו על תנאי תרגומו ותהון כרברבין וכן וכן פסק הש’ך שהוא חול וכן איתא במסכת סופרים ומדרש הביאו רשי דכל אומן שונא בני אומנתו ומשמעו קודש

עמוד 5 > 14

בדמות אלהים עשה אותו (ה,א) קודש לדעת מנ’ש קסה’ס מלא’ש וקול יעקב ובמשנת אברהם הביא דעות שהוא חול, ושייך בכאן הדעות דלעיל בצלם אלהים, ודעת הרד’ק שהוא חול וטוב לקדשו על תנאי

עמוד 6 > 19 24

ויראו בני האלהים אשר יבואו בני האלהים חול ויש לקדשו על תנאי תרגומו רברביא ועיין ב’ פירושים ברש’י, בני השרים והשופטים ד’א הם השרים ההולכים בשליחותו של מקום – והיינו קודש וכן דעת הרמב’ן ולבוש לומד ברש’י בני השרים – בני דעת ושררה, וחול ובקסה’ס ומלא’ש פסקו לקדשו על תנאי

פרשת נח

עמוד 6 > 35

עמוד ו, ותשחת הארץ לפני האלהים תרגומו קדש וכן דעת רוב פוסקים, אמנם עיין רלב’ג וחזקוני שהוא חול

עמוד 9 > 15

עמוד ט, בצלם אלהים עשה את האדם יקדשו על תנאי לפי גירסא בתרגום אלהין – פירושו מלאכים, ורוב פוסקים קודש

פרשת לך לך

עמוד 12 > 23, : 13 > 3 , 4

עמוד יב, יג בית אל יקדשו על תנאי תרגומו שם מקום, וכן דעת החת’ס מא’נ ואלי’ר וברכ’י אמנם דעת הקסה’ס ומלא’ש נוטה לקודש

עמוד 15 > 41

עמוד טו אתה אל ראי קדש וא’צ לחוש לרד’ק

פרשת וירא

עמוד 17 > 11

עמוד יז, ויאמר אדני אם נא מצאתי קדש, עיין רשי והוא מחלוקת מובא בגמרא שבועות לה: ופסקינן שהוא שם קדוש, וא’צ תנאי. ויש מקום להדר ולהחמיר לעשות תנאי (לפי פשט מלאכים ויש כמה ראשונים שמפרשים כן, החזקוני וספורנו ורלבג)

פרשת ויצא

עמוד 35, שורות 12 28 36 37

[לא,יג] אנכי האל בית אל אשר משחת שם, ישנם להרלב’ג ורבינו בחיי הסוברים דקאי על מלאך שראה בחלום והויא א’כ ספק קודש

(לא,כד) ויבא אלהים, קדש ויש הסוברים שהוא ספק.

[לא,כט] יש לאל ידי, חול.

[לא,כט] ואלהי אביכם, קודש.

 

עמוד 36, שורות 18 36 37 42

[לא,מב 18] לולי אלהי אבי אלהי אברהם, שניהם קודש.

[לא,נג 36] אלהי אברהם ואלהי נחור, אלהי אברהם – קודש, ואלהי נחור – חול, מסכת סופרים ודעת הפוסקים.

[לא,נג 37] אלהי אביהם, יש לקדשו על תנאי, ברש’י הביא למסכת סופרים שהוא חול, אמנם במד’ר שמשמעו קודש וחול והיינו ספק

[לב,ג 42]מחנה אלהים, קודש

פרשת וישלח

עמוד 38 שורות 2, 5, 25, 41

[לב-כט 2] כי שרית עם אלהים, ספק

[לב-לא 5] כי ראיתי אלהים פא’פ ותנצל נפשי, חול לרוב פוסקים ולקה’ס יש לקדשו מספק

[לג-י 25] כראת פני אלהים ותרצני, חול לרוב פוסקים ולמסכת סופרים, ולגידה’ק ומשנ’א ספק

[לג-כ 41] ויקרא לו אל אלהי ישראל, להלכה קודש אמנם ישנו דרשות חז’ל דקאי על יעקב וטוב לקדשו על תנאי למשנ’א

עמוד 40 שורות 11 18 20 21 33

בית אל – ספק

[לה ז 19]ויקרא למקום אל בית אל

השניה ספק והראשונה קדש ויש לומדים שגם אל הראשון הוא חלק שם המקום

[לה, ז 20] נגלו אליו האלהים – ספק. אי קאי על מלאכי ה’.

 

ויותר ממה שקריתי לפניכם כתוב כאן! ועוד חזון למועד בעזר השי’ת

 

שמות ג יד, אהי-ה אשר אהי-ה ת תיבת אשר יש לקדשו בתנאי

שמות ד טז, ואתה תהיה לו לאלהים יש לקדשו על תנאי

ז א וארא, ראה נתתיך אלהים לפרעה, יש לקדשו על תנאי

יז טז בשלח, כי יד על כס יה  יש לקדשו על תנאי

כא ו, והגישו אדניו אל האלהים, רוב פוסקים ס’ל שהוא חול

כב ז ונקרב בעל הבית אל האלהים, חול

כב יט משפטים, זבח לאלהים יחרם, יש לקדשו על תנאי

כב כז משפטים, אלהים לא תקלל, יש לקדשו על תנאי

כג יז, אל פני האדן ה, האדן יש לקדשו על תנאי

לד כג, את פני האדן יש לקדשו על תנאי כנ’ל

 

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.